Vtáhněte manažery do HR procesu a naučte je vybírat si vlastní lidi do týmu

kaufman

Naučte se rozlišovat námitky, kterými odporují

Pro sales manažery platí, že by nejraději výběr nových lidi nechali zcela na vás. Přijít na pravý důvod, proč se manažerům nechce do procesu výběru nového zaměstnance zapojovat, není snadné. Jaké jsou 2 nejčastější výmluvy, kterými se vás snaží odbýt a co se za nimi může skrývat:

 

1. Nemám čas

Nejčastější a nejjednodušší je říct, že není čas. Manažer si myslí, že vás tímhle odbyje a vy mu dáte pokoj. V případě, že máte co do činění s opravdu busy člověkem, je na vás mu práci co nejvíc zjednodušit. Neposílejte CVčka, ať si vybírá, ideálně mu všechny zajímavé obchodníky pozvěte v jeden čas na jedno místo. Nečekejte, až vám sales manažer pošle termíny do mailu, rovnou mu zavolejte a během 2 minut se na všem domluvíte. V převážné většině případů je však za „nemám čas“ skryto něco víc. Nenechte se tedy odbýt, zapojte své umění pracovat s lidmi a zjišťujte, o co jde.

2. Věřím ti

Další dvě slova, která na vás manažer narychlo vyvalí a myslí si, že bude mít klid. Tady je potřeba dokola vysvětlovat, že je sice hezké, že do vás vkládají takovou důvěru, ale člověka do týmu si musí vybrat sami a že HR vystupuje pouze jako poradní článek. Věřte nám, že mnozí manažeři si tuhle skutečnost opravdu neuvědomují. Myslí si, že HRisti jsou ve firmě pouze proto, aby hledali lidi a nechtějí se vám míchat do řemesla. Nezapomeňte, že obchodníkům – a tedy i sales manažerovi – je potřeba všechno vysvětlovat rychle a ve zkratce. V tomhle případě stačí říct „ok, ale reportovat bude nový obchodník tobě a ty budeš mít zodpovědnost za výsledky“.

Největším kamenem úrazu bývá předchozí selhání

Je vám to povědomé? Máte v týmu manažera, který na vás tyhle námitky zkouší pokaždé, když je potřeba najít nové lidi? Chyba bude někde jinde, nejčastěji na straně manažera, a bývá způsobená předchozím neúspěchem. V praxi se setkáváme s těmito nejčastějšími příklady neúspěšného náboru:

  • Manažer si vytipuje obchodníka dravce, je z něj nadšený, věří mu, vloží do něj svou energii, čas, peníze i naději, obchodník to však neustojí a odejde.
  • Podobným případem je situace, kdy si manažer myslí, že odhadl dobrého obchodníka, prosadí si jeho přijetí, i když ho HR nedoporučuje. Opět to však nevyjde.
  • Manažer je příliš zaměřen na výkon, což v salesu samozřejmě není špatně. Nebere však v potaz lidskou stránku, jak daný člověk zapadne do týmu a do jaké míry bude opravdu milovat produkt nebo se rychle zaprodá jiné firmě za lepší peníze.

To se stane několikrát za sebou a problém je na světě. Manažer nabyde pocitu, že ve výběru lidí není dobrý, že mu to prostě nejde a nejraději by se této zodpovědnosti vzdal. O problémech je potřeba mluvit otevřeně a bez okolků a vaším úkolem bude z manažera daný problém dostat, což se může jevit jako nadlidský výkon. Vy jej budete muset hlavně přesvědčit, ať svůj blok potlačí a pokračuje ve výběru obchodníků do svého týmu dál. Samozřejmě s vaší pomocí.

A jak získat manažery na svou stranu?

  • V první řadě, uklidněte je, že hledání obchodníků je neustálý boj, jsou to prostě fluktuanti a situace se ne vždy dá odhadnout.
  • Rozhodně nepomůže křik ani hněv, nedejbůh stěžování si u nejvyšších.
  • Nekritizujte, neposuzujte a hlavně problém nezlehčujte. Pro vás je to možná maličkost, ale někdo se při výběru lidí opravdu necítí.
  • Popovídejte si s daným manažerem v klidu u kafe, ať nemá pocit, že je u vás na koberečku, ale skutečně ať cítí, že se mu snažíte pomoct.
  • Odhalte příčinu, proč se v předešlých případech spletl a domluvte se, že budete společně pracovat na odstranění chyb.
  • Pravidelně manažery školte a vzdělávejte v oblasti HR. Nemusíte je hned posílat na školení mimo firmu, stačí si jednou za čas zajet na společný oběd a popovídat si.
  • Polichoťte trochu jejich egu a přesvědčte je, že pro výběr obchodníků jsou nepostradatelní.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Next Post

Personalista je architekt firmy. Proč máte přemýšlet jako šéf?

Personalista je architekt firmy. Proč máte přemýšlet jako šéf? Personalistika se za poslední dva roky změnila a tak jsou důležité obchodní dovednosti člověka, který obchodníky přijímá – ať už je to u vás HR specialista, manažer obchodního týmu, nebo šéf společnosti. Sales skills jsou jen jedním dílkem puzzle. Personalista svými […]

Subscribe US Now