Jak přehodit výhybku z vašeho dosavadního recruitmentu sales pozic a nalákat ty správné uchazeče?
Personální marketing sází na kreativitu. Pro oslovení správných uchazečů je zapotřebí zajímavý nápad nebo dokonce netradiční forma. A samozřejmě pečovat o celkový branding firmy. Jen tak se dostane nabídka pracovního místa k té správné cílové skupině. Je třeba jít tam, kde se takoví lidé nejvíce pohybují, ať už v reálném, nebo ve virtuálním světě.
1. Budujte značku zaměstnavatele
Značka není jen logo, slogan a to, čím se firma prezentuje. Značka je asociace, která se lidem vybaví, když slyší název firmy nebo vidí její logo. Značka zaměstnavatele tvoří jméno na trhu práce – vztah k zaměstnancům, jak se pracovníci ve firmě cítí a jak jsou spokojeni. Odměnu za práci tvoří nejen pravidelná výplata, ale také různé benefity (vstřícnost k matkám s malými dětmi, možnost zkráceného úvazku, home office, společné aktivity) a hlavně hrdost na příslušnost k firmě.
V praxi to může vypadat jako komunikace pardubické eBRÁNY, která již 3× získala titul Nejžádanější zaměstnavatel v regionu. Proč? Společnost eBrána zaměstnává slabší skupiny na trhu práce – ženy po mateřské dovolené, studenty a absolventy, starší pracovníky nad 50 let, jimž nabízí různé úvazky, brigády a stáže. Ve firmě je k dispozici dětská školka s vychovatelkami, pobíhají tam psi, pravidelně se sportuje ve firemní tělocvičně i jinde. Při náboru nových pracovníků jsou velmi kreativní a díky svému jménu nemají problém průběžně svůj tým doplňovat.
2. Vytvořte zajímavé kariérní stránky
Podle průzkumů agentury Factum Invenio využívá při hledání práce kariérní stránky firem 49 % uchazečů. Z tohoto pohledu se jedná o strategický komunikační kanál. Kariérní stránka může mít dvě podoby – buď je součástí webové prezentace firmy, nebo se jedná o samostatnou mikrostránku. Kariérní stránky mají několik funkcí. Podílejí se na budování značky firmy, seznamují s firemní kulturou formou blogu, videí, příběhů zaměstnanců, fotografií interiéru firmy apod.
3. Využívejte osobní kontakt
Skvělé obchodníky poznáme nejlépe „z terénu“. K prvnímu setkání může dojít na veřejných akcích, jako jsou specializované veletrhy, odborné konference, firemní akce. Na možnost, že by se u stánku objevil potenciální uchazeč o místo obchodníka, by měli být zástupci firmy připraveni a vybaveni vizitkami, letáčky či výzvami. Zvyšuje se povědomí o firmě a je to příležitost si promluvit s uchazeči, případně si pro ně připravit nějakou aktivitu, při níž se oni seznámí s nabízenou prací a zástupce personálního oddělení uvidí lidi v akci. Také je možné si zdatné obchodníky vyzkoušet třeba v rámci nějaké zábavné soutěže.
4. Lovte na sociálních sítích
Moderní a mladé firmy oslovují své fanoušky a podporovatele hlavně tam, kde se často pohybují. Využití sociálních sítí při hledání nových lidí do týmu vyzkoušela také firma Digital Communications. Prvním krokem byl inzerát, který umístili na firemní blog. Dál si připravili posty a tweety na firemní i osobní profily na sociálních sítích (Facebook, LinkedIn, Tweet a Google+). Zacílili na konkrétní skupiny podle zájmů. Do každého linku vložili UTM tagy, díky nimž bylo možné identifikovat nejen konkrétní sociální síť, ale i vlastníka účtu. Ukázalo se, že největší počet přístupů byl z Facebooku (přes 88 %), který měl desetkrát větší efekt než druhý LinkedIn. Výhodami kampaně na sociálních sítích jsou rychlost, zpětná vazba, měřitelnost a přesné zacílení.
5. Předběhněte dobu s mobilními technologiemi
Chytré telefony a tablety nosíme stále při sobě. Mobilní marketing se např. snaží nabízet produkty podle polohy uživatele, proto se nástrojem náboru nových pracovníků v brzké budoucnosti stanou také přihlášení přes mobilní zařízení. V USA si více než 3/5 zájemců o zaměstnání prohlížejí stránky s volnými pozicemi ze svého mobilu. Aby mohli také na pracovní inzeráty reagovat, musí firma na svých stránkách připravit maximálně jednoduchý proces odpovědí, více funkcí a dobrou integraci s ATS systémy.
„Odpověď přes mobil může obsahovat pouze kontakty na kandidáta, typ místa, o který má zájem, současné zaměstnání a odkaz na profesní profil,“ tvrdí Sarah White-Brennan, ředitelka konzultantské firmy Accelir, která se věnuje náboru přes mobilní zařízení.