Tipy, jak vytvořit opravdu dobrý business plán – do’s and don’ts

kaufman

Jak napsat business plán krok za krokem

  1. Napište, jaký máte cíl

V knize se zápletka nevyzrazuje hned na začátku, ale v business plánu by měla být tím prvním, co investor nebo spolupracovník uvidí. Napište, co je vaším cílem, jaké je poslání a jaké problémy řeší váš produkt či služba zákazníkovi a  vyberte cílovou skupinu zákazníků.

2. Komu je podnikatelský záměr určen

Vždy berte v úvahu, pro koho je podnikatelský záměr určen a tomu přizpůsobte tón a volbu slov. Pokud bude text plný žargonu a termínů, které čtenář nezná, pak nedokáže ocenit vaši vizi. Úspěšní lidé doporučují připravit si několik verzí business plánu a způsob vyjadřování zvolit podle toho, komu je určen.

3. Připravte důkazy k podpoře svých tvrzení

I když si myslíte, že produkt, který máte, je tak jedinečný, že brzy ovládne trh, měli byste si připravit i nějaké podklady, které vaše tvrzení podpoří. Oháníte-li se skvělým a zkušeným týmem, který stojí za vynaložené náklady, ve zkratce představte jejich zkušenosti apod.

4. Buďte realističtí

Při podnikání jsou optimismus a pozitivní myšlení nezbytné, nicméně v business plánu se striktně držte reality. Dejte si raději více času na jednotlivé fáze (úspěšní lidé radí, přidat si k vašemu odhadu vždy 15 %).

5. Používejte logiku

Přemýšlejte jako bankéř a napište to, co by chtěl vidět.

6. Poznejte svou konkurenci

Znejte jména konkurenčních firem a napište, v čem jste vy a váš produkt jiní/lepší.

7. Zmiňte role investorů

Někteří investoři chtějí být pouze informováni o progresu na pravidelných schůzkách, jiní by se rádi stali aktivní součástí. Většina z nich ale chce vědět, kdy a jakým způsobem budou vyplaceni. Navrhněte možnosti a způsob vyplacení.

Čeho se ve vašem business plánu vyvarovat?

1. Forma převažuje obsah

I když vypadá překrásně, pokud nemá solidní základy, neobsahuje fakta a výsledky průzkumů, nepomůže vám uspět.

2. Prázdná tvrzení

Prázdná tvrzení jsou jen výkřiky do tmy, když nemáte nic, co by je podpořilo. Vyhledejte čísla, nebo statistiky, či doložitelné podobné případy na trhu.

3. Vyhněte se superlativům

Nepřehánějte a nepoužívejte barvitá přídavná jména. Vyhněte se také slovům unikátní, jedinečný apod. pokud nemáte podporu ve faktech.

4. Nepište román

Podnikatelský plán, který bude mít desítky stran, nikdo číst nebude. Strukturovaný a velmi přehledný text by měl mít maximálně do 20 stran. Pokud budou chtít čtenáři více informací, požádají vás.

Plán je také nástrojem, který budete v průběhu podnikání používat a vylepšovat. Čím delší bude, tím hůře se vám s ním bude pracovat.

5. Vyhněte se přehnaně optimistickým předpovědím

Udělejte si průzkum na internet. Pokud většině firem trval rozjezd 6 – 12 měsíců,  bude to podobné i  u vás, i když si teď myslíte, že ne. Občas ale přijdou věci, které neovlivníte, a jestliže jste při rozjezdu závislí na mnoha lidech nebo na výrobě prototypu, zdvojnásobte dobu, kterou jste si zprvu mysleli.

Máte zatím jen myšlenku, která by se mohla za čas proměnit v úspěšné podnikání? I tak si napište svůj vlastní podnikatelský záměr. Nevadí, když bude jen na A4. Setřídíte si myšlenky a možnosti. Pak už budete vědět, zda se vyplatí váš nápad někam posunout, nebo snít dál.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Next Post

Myšlenková mapa jako nejlepší pomůcka pro přemýšlení

Komu se hodí myšlenková mapa Prodáváte výrobky, zboží a služby jednotlivcům, maloobchodním, velkoobchodním společnostem či jiným organizacím? Rodina řeší problém a pozvala si vás na pomoc? Myšlenková mapa může pomoci objasnit mnohé potíže podnikatelům, zaměstnancům a rodinám. Mohla by se jí dokonce věnovat i školská pedagogika, protože značně ulehčuje proces učení a může naše jednání podmínit motivací. Pokud se naučíte […]

Subscribe US Now