Vysoký výkon a deprese – jak moc spolu souvisí?

Jsme národ aktivních lidí. Zaměřujeme se na produktivitu, výkon a překonávání sebe sama. Cesta na vrchol však bývá dlouhá a vyčerpávající, ne každý ji zvládne doběhnout až do konce v plném zdraví (jak psychickém, tak fyzickém).

Psychologové po celém světě bijí na poplach, že se zvyšuje počet sebevražd mladých a naplno pracujících lidí, kteří tuto zátěž nedokázali ustát a dostali se tak do depresí. Většina z nich tyto problémy tají, drží v sobě, a proto je velmi obtížné jim pomoci.

Co je deprese?

Deprese je pocit vyčerpání a nenaplnění. V současné době se jedná o jednu z nejčastějších příčin návštěvy lékaře. Mějte však na paměti, že nyní se už nebavíme o krátkém stavu smutku, který spraví čokoláda nebo se dá vymlátit na boxu. Nyní je řeč o vážném duševním onemocnění, jehož příznaky mnoho úspěšných lidí ignoruje a trvají i několik měsíců.

Mnohdy si za to můžeme sami, neboť si na sebe klademe až příliš velké nároky a množství úkolů, ze kterých neumíme polevit. Hodně vydělávat, dlouho pracovat, trávit čas s rodinou, cestovat, užívat si život atd. – není možné dělat všechno najednou.

Vliv sociálních sítí

Často sledujeme ostatní na sociálních sítích, jejich úžasné zážitky, výlety, vtipné zkušenosti i dokonalé fotky. Oni sami mnohdy vypíchnou jen jeden zajímavý moment, ale ve skutečnosti to až tak skvělé ani nemuselo být.

Na druhé straně monitoru však sedí někdo, kdo se pak snaží srovnávat podle těchto fotek či příběhů ostatních a dělat ze sebe lepší, dokonalejší verzi sebe sama. To je náročný a mnohdy nemožný úkol, který pak vede jen ke zklamání.

Jak poznat, že trpíme depresí?

Tady je několik hlavních příznaků:

  • Na nic se nedokážeme pořádně soustředit.
  • Velmi obtížně se rozhodujeme.
  • Před pocitem únavy nepomáhá ani sebevíce spánku.
  • Nic nás nebaví ani netěší, i když tomu tak dříve bylo.
  • Špatně jíme i spíme.
  • Pocit zbytečnosti a neschopnosti.

Samozřejmě, že některé z těchto příznaků má tu a tam každý z nás, někdy i všechny najednou. Nicméně pak přejde pár dní, uděláme si něčím radost, dáme si něco dobrého a je líp. Tohle není skutečná deprese.

Při skutečné depresi přetrvávají tyto příznaky měsíce, dokud se postižený člověk nerozhodne navštívit odborníka (většinou pod nátlakem rodiny).

Psychologové konstatují, že zejména muži mají potřebu uzavírat své problémy do sebe. Ženy byly vždy považovány za emotivní a mohly své emoce naplno projevovat. Muž měl ale být ten silný, kdo se postará a koho se lze vždy opřít. Muži pak mají často strach, že by zklamali, pokud přiznají své problémy. Už by nebyli ti silní, ke kterým se vzhlíží.

Několik otázek, které byste si měli položit ve stavu rozvíjející se deprese

Baví mě má práce?

Mohl bych někde využívat svůj talent lépe?

Jsem spokojený sám se sebou?

Vyčerpává mě můj vztah?

Pracuji 14 hodin denně a stále si nemohu dovolit luxusní život?

Co s tím dělat?

Kouč, lektor a mentor Microsoftu Jan Mühlfeit řekl, že si musíme najít práci, kde využíváme svůj talent, baví nás a můžeme se v ní realizovat, protože pak nám nebude vybíjet energii, ale právě naopak!

Pokud se u vás začínají projevovat příznaky deprese, pokuste se ihned odhalit příčinu a zvolněte s pracovním úsilím. Naopak přidejte sportu, společenského života, klidu a času pro sebe.

Hledejte podporu na straně přátel i v rodině. Pokud nic z výše uvedeného nepomáhá, najděte si psychologa, se kterým na sobě budete pracovat, není na tom nic špatného. Čím dříve se těmto problémům postavíte, tím lépe.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Next Post

Tipy, jak při prezentaci spolehlivě zaujmout své publikum a to nejen na konferenci

Všude stále probíhá řada různých seminářů, workshopů, konferencí a školení. Možná i vás čeká výstup na některém z nich. Dokážete se nebojácně postavit před své publikum a vyprávět o tom, v čem jste nejlepší? Pro kovaného speakera to nebude problém, ale jestli je to pro vás poprvé, nepropadejte panice – […]

Subscribe US Now