Jste spíš medvěd, nebo delfín? Přizpůsobte tomu svůj spánek a vše vám půjde daleko lépe!

Pro mnoho lidí je dosti palčivé téma, jak přizpůsobit svůj pracovní režim specifickým spánkovým potřebám. Co dělat, abyste se vyhnuli nepříjemným ránům i poobědovým krizím?

Doktor Michael Breus, klinický psycholog a spánkový odborník, nabízí odpověď ve své knize Síla správného okamžiku. Podle něj je kritické zjistit, ke kterému spánkovému typu patříte. Breus rozdělil lidi podle osobních chronotypů na medvědy, vlky, lvy a delfíny. Každý má pak své specifické rutinní potřeby, které by měl respektovat.

Nyní se na všechny 4 podíváme podrobněji:

1.     Vlci

Vlci jsou asi 15 až 20 procent lidí. Jsou to právě ty typy, kteří nesnáší vstávání a obvykle několikrát posouvají budík. Bez kafe to jde pak jen stěží.

Jaký režim zavést? Budík si nastavte na sedmou a klidně ho 20 až 30 minut posouvejte. Poté, co se vyškrábete z postele, si dejte sklenici vody, která vám pomůže se probrat. Ideálně se dejte do práce pěšky nebo na kole.

První kafe si dejte až v 11, oběd v 1 odpoledne a kolem druhé byste měli být na vrcholu své produktivity. To je ten pravý čas dát se do nejnáročnějších úkolů.

V pět hodin svačina a jede se dál. Spát choďte až kolem 11, po pozdní večeři v 8.

2.     Medvědi

Většina lidí (cca 55 %) jsou medvědi.

Ráno je ideální dát si deset minut strečinku a lehkou snídani. V 11 jste neproduktivnější, ale na oběd zkuste načerpat trochu sluníčka, aby vaše tělo nepolevilo a byli jste stále dostatečně produktivní.

Kolem 2. odpoledne začne energie ubývat, ale dobrá nálada nepoleví – ideální čas na porady, brainstorming atd.

Po práci si kolem 6. zacvičte, i když to bude ze začátku „bolet“.

Vyhněte se tendenci zůstávat dlouho vzhůru. Kolem 11 už určitě spěte.

3.     Lvi

Patnáct procent populace (lvi) se budí ještě za tmy před budíkem a brzy spamují maily kolegům, kteří ještě spí.

Hodinku probuzení před ostatními využijte raději k meditaci nebo cvičení. Snídejte převážně proteiny a nezapomeňte svačinu před obědem – od snídaně to máte přece do oběda dlouho.

V 10 hodin přichází pracovní vrchol, takže se do toho vrhněte po hlavě. Na rozdíl od 3. hodiny odpolední, kdy se raději pouštějte jen do jednodušších věcí.

Z práce ideálně odcházejte brzy, protože odpoledne budete bez energie. Do zbytku večera vás pak může nakopnout např. trocha cvičení.

4.     Delfíni

Pouhé procento lidí jsou delfíni. Ti mají nepravidelný rytmus a často pracují do noci.

Vrchol pracovní energie zažívají od 10. hodiny. Do té doby by se neměli příliš bavit s kolegy ani se dopovat kofeinem. Po obědě by bylo fajn se okolo jedné trochu provětrat a doplnit energii.

Později odpoledne ale zase energie přibude a můžete se pustit do něčeho náročnějšího.

Po 6. hodině se vyhněte těžkému cvičení, abyste nebyli až příliš dlouho vzhůru, ale doplňujte sacharidy. Večer je pak ideální doba k řešení konfliktů a promýšlení důležitých úkolů.

Kolem 10. večer už určitě začínejte svůj uklidňovací rituál.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Next Post

Jak zlepšit komunikaci

5 snadných tipů, které vám rychle pomohou zlepšit komunikaci Osobní kontakt je stále velmi důležitý a to i přes rozšiřování moderních komunikačních technologií. Nejspíše právě díky oněch technologií se nešla řada lidí, kteří excelují při hovorech po telefonu, ale jakmile přijde na osobní kontakt, rychle ztrácejí půdu pod nohama. Když […]

Subscribe US Now