Psychohygiena (nejen) pro manažery – jak zase najít rovnováhu v životě?

Manažerská práce je nesmírně náročná. Vysoké požadavky na výsledky i značná zodpovědnost jsou velmi stresující. Na konci pracovního dne se role manažera střídá s rolí rodiče či manželskými povinnostmi, kde si opět nejde vždycky odpočinout.

Abyste se ze všech rolí nezbláznili, měla by se k tomu všemu přidat ještě jedna povinnost – závazek vůči sobě samému, že si pravidelně najdete čas jen na sebe.

Pokud již cítíte, že vaše psychika dostává zabrat, využijte tento návod, abyste našli cestu, jak ulevit tělu i duši. Tento článek obsahuje základní soubor doporučení a terapeutických metod, ale najít ten správný způsob na dosažení rovnováhy pracovního a osobního života už je na vás.

Dejte do pořádku svou fyzickou stránku:

1.      Spánek

Spát dostatečně znamená spát alespoň 7 hodin denně. Kolik hodin spíte vy? Probouzíte se odpočatí?

Naučte se odkládat mobil alespoň hodinu předtím, než usnete a koukejte na něj nejdříve ráno při cestě do kanceláře. Budete překvapení, kolik pozitivní energie vám tento rituál v podobě malého „digitálního detoxu“ dokáže přinést.

2.      Strava

Asi jste už vícekrát slyšeli, že bychom měli jíst zdravě a vyváženě. To je obecně známý fakt – to si zvládnete promyslet sami. Naše otázka na vás je, jak jíte? Soustředíte se při jídle skutečně na to, co máte na talíři, nebo spíše celou dobu zíráte do monitoru?

Lidé východních kultur se mnohdy Evropanům diví, někteří s mírnou nadsázkou tvrdí, že tady jíme „stres“. Poznáváte se?

3.      Aktivity

Ve zdravém těle zdravý duch! Nejenže vás sport udrží v kondici, ale je to i úžasný prostředek, jak se odstřihnout od práce a začít myslet na něco jiného.

Jestliže si to z časových důvodů alespoň trochu můžete dovolit, najděte si nějaký pohyb, který můžete dělat brzy po odchodu z kanceláře. Díky toho dorazíte domů klidní, s myšlenkami na něco jiného než jen práce.

Každopádně se pokuste najít sport, který vás bude bavit. Nemělo by to být jen splnění dalšího úkolu týdne.

Starejte se o svou psychickou stránku:

1.      Mezilidské vztahy

Udělejte si malou revizi svých známých. S kým vám je dobře, s těmi buďte častěji. Najdou se určitě i takoví, kteří vás vyčerpávají, takovým se raději vyhýbejte.

Úžasný způsob, jak načerpat energii z mezilidských vztahů, je dobrovolničení. Pomozte s projektem v neziskovce, zapojte se do komunitní zahrádky, pečujte o seniory… Zkuste si najít nové místo ve společnosti.

2.      Hospodařte s časem

Manažer musí přes pracovní den podávat obvykle velké výkony. Jakmile dorazí domů, není to nic jiného. Přijde vám to realistické? Moc není… Takovým případům obvykle pomáhá začít přes den dělat krátké přestávky, aby nejeli celou dobu na plný plyn a trochu si odpočinuli. Může to být i taková drobnost jako malá procházka, pauza na kávu či krátké relaxování.

Výborná věc je při cestě z práce vystoupit o zastávku dříve a jít domů kousek pěšky. Zdrží vás to jen pár minut, ale výsledek je významný.

3.      Udělejte něco jenom pro sebe

Tím není myšleno pro rodinu, ani abyste se zlepšili v práci. Udělejte něco jen pro svojí radost. Učte se tancovat, navštěvujte kurz malování či psaní aj.

Mezi čas pro sebe patří i chvíle vlastní introspekce. Ta vám pomůže zamyslet se sám nad sebou, tedy uvědomit si, co potřebujete a chcete. Díky toho můžete nalézt vnitřní hodnoty a vlastní směrování – pak vám ani ostrá hádka se šéfem nezkazí spánek!

4.      Všeho tak akorát

Tímhle tak trochu popřeme ty předchozí zásady. Jde ale o to nic nepřehánět, tedy ani snahu si hned naplno srovnat život.

Ani změny k lepšímu by nás neměly převálcovat. Změny by měly být realistické a pokud možno příjemné, neboť potom mají daleko větší šanci být trvale udržitelné.

Jednoduše řečeno, nevrhejte se do toho po hlavě, nepřepískněte to!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Next Post

Zlepšete svůj výkon díky těchto 7 návyků Sephena Coveyho

Publikace, ze které vychází tento článek, byla vydána před 27 lety, a přesto dodnes patří mezi bestsellery. Tomu svědčí i fakt, že byla přeložena do více jak 40 jazyků. Čím větším stresem budete procházet a čím větší změny vás čekají, tím více byste se měli těmito radami knihy „7 návyků […]

Subscribe US Now